Deze website maakt gebruik van cookies.

Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website [en/of Flash-applicaties] wordt meegestuurd en door uw browser op uw harde schrijf van uw computer wordt opgeslagen. De daarin opgeslagen informatie kan bij een volgend bezoek weer naar onze servers teruggestuurd worden. U kunt de instellingen in uw browser aanpassen zodat deze cookies weigert of de cookies na het bezoek verwijderen. Zie ook onze Privacy verklaring

Het bestuur van de PCN

De moderne klassieker

In oktober 1977 presenteerde Peugeot de 305 en begon daarmee de -05 serie. Deze auto was technisch op veel punten verwant met de 304, maar was wel groter en qua concept veel moderner. De auto was direct afgeleid van de Peugeot VSS (Vehicule Synthese Securite). Dit was een studiemodel dat gericht was op het verbeteren van passieve veiligheid van de auto, nodig door de steeds strengere eisen die de overheid aan auto's ging stellen. De 305 werd uitgerust met de 1.290cc motor uit de 304 (305 GL/GR) terwijl voor de 305 SR deze motor vergroot werd tot 1.472cc. Begin 1979 werd de 305 ook leverbaar met een 1.548cc diesel van 49 pk. Dit was een compleet nieuw ontwikkelde motor, maar hiermee was de 305 nogal langzaam. Wel was de auto erg zuinig. In het voorjaar van 1980 verscheen de 305 break. Dit was door verschillende slimme ingrepen een zeer ruime stationcar met een compleet vlakke laadvloer.

 305 5136

Eind 1982 krijgen alle modellen een grote facelift. De 305 wordt geheel aangepast aan de VERA studiemodellen (gericht op lager verbruik). De auto werd zuiniger en aërodynamischer, de motoren werden aangepast en de uitrusting verbeterd. Kortom, de auto werd een stuk volwassener! Zeker met de nieuwe 1.580cc benzinemotor van 94 pk was het een snelle auto geworden. De 305 Diesel werd voorzien van de 1.905cc 65 pk motor waarmee de auto een stuk sneller en zuiniger werd. Eind 1984 werd de 305 GTX geïntroduceerd met een 1.905cc motor van 105 pk en een zeer luxe uitrusting. Ineens was de 305 een geduchte concurrent voor de Duitse GTI's! Ook werd in 1984 de 305 Automatique leverbaar met 80 pk en viertraps automaat. De 305 berline bleef tot aan de introductie van de 405 in 1987 leverbaar, de 305 break hield het nog tot 1990 vol.

Productieaantal: 1.649.176 exemplaren.

 FNL 1054

Huidige situatie

Voor veel mensen is de 305 alleen nog een low-budget auto die je oprijdt en weggooit. Dat is heel jammer want het is een echte Peugeot: hij rijdt ontzettend lekker en is zeer betrouwbaar. Ook zijn de nieuwere modellen vrij roestbestendig. Gelukkig zijn er toch een aantal mensen die de 305 een warm hart toedragen. Binnen het 305/505 register wordt er dan ook alles aan gedaan om deze auto te bewaren voor latere generaties. Het motto is dan ook: nu kopen voor het te laat is, want op 1 januari 2010 waren er nog maar 191 in Nederland op kenteken ingeschreven!

 FNL 7630

Register en evenementen

De liefhebbers van de 305 zijn verenigd in het gezamenlijke Peugeot 305 / 505 register. Omdat onze oosterburen geen club hebben voor 305/ 505-liefhebbers, heeft de PCN ook leden in Duitsland die bereid zijn om voor evenementen deze kant op te komen. Het register organiseert enkele keren per jaar een registerevenement.

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.