Deze website maakt gebruik van cookies.

Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website [en/of Flash-applicaties] wordt meegestuurd en door uw browser op uw harde schrijf van uw computer wordt opgeslagen. De daarin opgeslagen informatie kan bij een volgend bezoek weer naar onze servers teruggestuurd worden. U kunt de instellingen in uw browser aanpassen zodat deze cookies wijgert of de cookies na het bezoek verwijderen. Zie ook onze privacy verklaring

Het bestuur van de PCN

Nieuwe standaard

In juli 1987 presenteert Peugeot de derde telg van haar vernieuwde, moderne gamma : de 405. De 405, die gebouwd werd in Sochaux, vult het gat op tussen de 309 en de 505. Ze vervangt hiermee de 305 die sinds modeljaar 1978 in het gamma was, maar pakt door haar lengte en de luxe uitvoeringen in het gamma ook een hoger deel van het segment mee. Met een lengte van 4.40 meter en haar klassieke silhouet is het een echte sedan.

FNL 405 0253 

De ontwikkeling begon in het tweede kwartaal van 1982, toen de stylisten van Peugeot en van Pininfarina begonnen aan het ontwerp van een middenklasser. In die periode was de 205 nog niet geïntroduceerd, maar het ontwerp van deze auto was wel bekend. Het design van de 405 moest aansluiten bij dat van de 205, en een goede stroomlijn hebben. In januari 1983 wordt het definitieve concept van de auto vastgesteld. Het moet een klassieke sedan worden, voorwielaangedreven, opererend in het middenklasse segment.

In januari 1987 rollen de eerste 30 préserie auto’s van de band. Dit gaat zo voorspoedig dat de serieproductie al in maart 1987 van start gaat. Vijf maanden na de commerciële introductie (modeljaar 1988) bedraagt de productie al 1200 stuks per dag, in Sochaux en Ryton.

Het 405 gamma kenmerkt zich door veelzijdigheid. Van een bescheiden GL met 1,4 liter motor tot en met vierwielaangedreven sportversie T16 met 220 pk.

De Peugeot 405 bleek een zuinige, comfortabele en betrouwbare auto. Van roest heeft hij geen last, maar ook motoren (in het bijzonder de 1,9 diesel) en onderstel kennen weinig problemen.

405 2

Bijzondere aandacht verdienen de MI16 en de 4x4 modellen. Met hun bijzondere techniek zijn dit hele speciale auto´s, die ook speciaal onderhoud nodig hebben. Met name de 4x4 uitvoering van de X4 en T16 modellen is gecompliceerd, onderhoudsgevoelig en onderdelen hiervoor zijn zeer zeldzaam!