Deze website maakt gebruik van cookies.

Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website [en/of Flash-applicaties] wordt meegestuurd en door uw browser op uw harde schrijf van uw computer wordt opgeslagen. De daarin opgeslagen informatie kan bij een volgend bezoek weer naar onze servers teruggestuurd worden. U kunt de instellingen in uw browser aanpassen zodat deze cookies weigert of de cookies na het bezoek verwijderen. Zie ook onze Privacy verklaring

Het bestuur van de PCN

Verder op de bekende weg.

In oktober 1969 introduceerde Peugeot de 304. De auto was bedoeld om het gat tussen de 204 en de 404 op te vullen. Technisch was de auto verwant aan de 204, maar ontwerper Pininfarina gaf de auto een uiterlijk in de lijn van de 504 die het jaar ervoor gepresenteerd was. De auto was 15 centimeter langer dan de 204, maar hiervan was in het interieur weinig te merken. De verlenging kwam vooral ten gunste van de achterbak en wie eens een kijkje in de kofferbak van een 304 neemt ziet precies waar het extra plaatwerk zit! Motorisch was er ook een wijziging ten opzichte van de 204. De motor haalde 65 pk uit 1.288cc. Ondanks dat de 304 slechts 24 kilo zwaarder was dan een 204, werden de prestaties verbeterd. De topsnelheid bedroeg 150 km/uur.

In 1970 kwamen de 304 coupé en cabriolet op de markt ter vervanging van de 204 coupé en cabriolet. De serie werd compleet gemaakt toen in 1971 de 304 break geïntroduceerd werd. Begin 1972 werd in de 304 coupé en cabriolet een sterkere motor leverbaar (75 pk). Eind 1972 werd deze motor ook leverbaar in de berline, die tevens wat wijzigingen onderging. Zo werd de daklijn verder doorgetrokken en de achterruit onder een steilere hoek geplaatst. Hierdoor kon de achterbank wat verder naar achteren geplaatst worden, waardoor er meer beenruimte beschikbaar was. De achterlichten veranderden ook en het dashboard kreeg ronde klokken i.p.v. een bandteller.

Eind 1975 stopte de productie van de coupé en cabriolet. In 1977 werd een diesel leverbaar. In dat jaar werd tevens de 305 voorgesteld en zo naderde het einde voor de 304. In maart 1979 stopt de productie van de 304 berline, de 304 break bleef geleverd naast de 305 sedan tot mei 1980. Productieaantal: 1.178.425 stuks.

FNL_3887.jpg

Huidige status

De 304 is vooral als cabriolet bewaard gebleven. Ook hier geldt dat menig coupé is opgeofferd om een cabriolet te redden. Berlines zijn veel zeldzamer, de break is exclusief. De roestduivel speelt de 304 ook parten.

FNL_7699.jpg

 

De 304 is samen met de 204 opgenomen in het 204 - 304 Register. Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.