Deze website maakt gebruik van cookies.

Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website [en/of Flash-applicaties] wordt meegestuurd en door uw browser op uw harde schrijf van uw computer wordt opgeslagen. De daarin opgeslagen informatie kan bij een volgend bezoek weer naar onze servers teruggestuurd worden. U kunt de instellingen in uw browser aanpassen zodat deze cookies weigert of de cookies na het bezoek verwijderen. Zie ook onze Privacy verklaring

Het bestuur van de PCN

Buitenbeentje of ongehoord goed?


In september 1985 introduceert Peugeot de 309. Technisch nauw verwant aan de 205, maar oorspronkelijk ook bedoeld als opvolger van de Talbot Horizon. De 309 blijft eigenlijk steeds een buitenbeentje in het Peugeot programma, al was het maar vanwege de typeaanduiding, eindigend op 09 (terwijl de andere modellen in die tijd op 05 eindigden).


Eerst alleen leverbaar in een 5-deurs uitvoering met benzinemotoren van 55 tot 105 pk, maar al heel snel ook leverbaar in een zuinige diesel versie. De 3-deurs versies volgen vanaf 1986, terwijl vanaf 1987 ook een GTI versie leverbaar is. In Nederland werd de 309 geleverd van 1985 tot 1994 in talloze uitvoeringen met motoren van 55 tot 160 pk (GTI-16). Voor een uitgebreider overzicht van de 309 historie klikt u op het betreffende kopje boven aan de pagina.

309 FNL6845


Productieaantal: 1.627.000 stuks.


Jarenlang heeft de 309 een bestaan als stiefkindje van de Peugeot familie moeten leiden. Gelukkig raken steeds meer mensen overtuigd van het feit dat het gewoon om een heel fijne, betrouwbare auto gaat, met uitstekende rijeigenschappen die zeker in de sportieve uitvoeringen niet onderschat mag worden. In 2004 is door de PCN een 205-309 Register in het leven geroepen, waar de liefhebbers van de 309 onderdak kunnen vinden.

De Peugeot 309 is als volwaardige Peugeot opgenomen in het 205/309 register. Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

 309 FNL6961309 FNL6875