Deze website maakt gebruik van cookies.

Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website [en/of Flash-applicaties] wordt meegestuurd en door uw browser op uw harde schrijf van uw computer wordt opgeslagen. De daarin opgeslagen informatie kan bij een volgend bezoek weer naar onze servers teruggestuurd worden. U kunt de instellingen in uw browser aanpassen zodat deze cookies wijgert of de cookies na het bezoek verwijderen. Zie ook onze privacy verklaring

Het bestuur van de PCN

La reine de la Route

Met de introductie van de Peugeot 604 op 13 maart 1975 keerde Peugeot weer terug in de markt van topklasse 6-cilinder automobielen. Dit was de eerste zescilinder sinds de 601 van 1934-1935. De auto was gericht op de markt waarin vooral de grote modellen van Mercedes en BMW domineerden. Voorzien van een zeer moderne lichtmetalen 2.664cc V6 motor met enkele en dubbele carburateur van 136 pk, achterwielaandrijving en alle denkbare luxe moest het vlaggenschip uit Sochaux deze markt veroveren.

604 FNL6836
 

De eerste grote wijziging kwam in 1977: het interieur werd aangepast en er werd een nieuw model geïntroduceerd. Dit was de 604 Ti die voorzien was van een Bosch K-Jetronic injectiesysteem en een 5-bak. Helaas bleef het hoge benzineverbruik de 604 parten spelen. De verkoopaantallen liepen steeds verder terug. Dit zorgde voor een nieuwe Peugeot primeur in 1978: de 604 Diesel Turbo (2.304 cc) was de eerste in serie geproduceerde personenauto met turbodieselmotor. In 1980 volgden enige kleine uiterlijke wijzigingen. In 1983 werden de motoren nog een keer aangepast. De V6 werd vergroot tot 2.849cc (155 pk) en kreeg de letters GTI op de kofferbak geplakt, terwijl de Diesel Turbo vergroot werd tot 2.498cc (95 pk) en GTD ging heten. Het succes bleef uit want de verkoop daalde tot onder de 3.000 per jaar, wereldwijd!

 

In 1985 stopte de productie (na 581 auto's), maar het duurde tot ver in 1986 voordat de laatste auto's verkocht waren! De teller bleef staan bij 153.252 exemplaren. Fabrikant Heuliez bouwde van september 1980 tot 1985 een met 62 cm verlengde versie van de 604. Met 159 exemplaren erg zeldzaam, maar de zeldzaamste 604 stond in de garage van een recentelijk overleden Nederlandse bierbrouwer. Deze heeft bij de firma Chapron een 604 Landaulette besteld: deze is verlengd en het dak boven de achterbank is volledig neerklapbaar. Het schijnt dat er slechts twee geproduceerd zijn!


 

Huidige status

Er zijn in Nederland slechts enkele tientallen 604’s aanwezig. Op de laatste registermeeting waren er welgeteld 20 stuks. Ondanks de matige bouwkwaliteit van de auto is er nog steeds een groep liefhebbers die deze fantastisch rijdende auto koesteren. En zo hoort het! Wanneer je een 604 ziet rijden kun je gerust zeggen dat dit zeldzaam is. Binnen de PCN zijn we zeker trots dat er nog zoveel belangstelling voor is.

 FNL 604 0292

Het register

De 604 heeft een klein register van liefhebbers. Er zijn evenementen en de auto’s verschijnen met enige regelmaat aan de start bij evenementen. Wie er een heeft moet zich zeker bij dit register melden. Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

604 FNL6810