Deze website maakt gebruik van cookies.

Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website [en/of Flash-applicaties] wordt meegestuurd en door uw browser op uw harde schrijf van uw computer wordt opgeslagen. De daarin opgeslagen informatie kan bij een volgend bezoek weer naar onze servers teruggestuurd worden. U kunt de instellingen in uw browser aanpassen zodat deze cookies weigert of de cookies na het bezoek verwijderen. Zie ook onze Privacy verklaring

Het bestuur van de PCN

Een sterk nummer!

De Peugeot 205 mag met recht de redder van Peugeot genoemd worden. In de jaren zeventig nam Peugeot Citroën en Chrysler France over, die beide op de rand van de afgrond stonden. Chrysler voerde op dat moment de merken Simca en Sunbeam en Peugeot besloot deze merken samen te voegen in Talbot. Toch bleef Talbot een verliesgevend onderdeel van het bedrijf. Dat bracht Peugeot zelf begin jaren tachtig in de financiële problemen. Het merk had zelf alleen het stadsautootje Peugeot 104 en de wat luxere modellen zoals de 305, de 505 en de 604. Peugeot besloot een auto te ontwikkelen die daartussen paste om te concurreren met goed verkopende auto's als de Volkswagen Golf en de Opel Kadett. In februari 1983 introduceert Peugeot in Monaco "Le sacré Numéro", de 205. Als opvolger van de 104 bedoeld, blijkt deze Peugeot nieuwe groepen kopers aan te spreken. Eerst alleen leverbaar in een 5-deurs uitvoering met benzinemotoren van 45 tot 80 pk, maar al heel snel ook leverbaar in een ongekend zuinige diesel versie.

FNL 0868 1 kopie 

De 3-deurs modellen volgen vanaf 1984 (inclusief de GTI !) en haken met hun uiterlijk aan bij het sportieve image dat door de rally successen van de 205 Turbo16 op alle 205-jes uitstraalt. Vanaf 1986 is de auto ook als cabriolet leverbaar.

 

In 1984 bracht Peugeot de 205 GTi op de markt, een 1580 cm³ injectiemotor met 115 pk. De GTi was alleen leverbaar als driedeurs. Als klap op de vuurpijl bracht Peugeot als homologatiemodel de 205 Turbo 16 Rally 4WD uit. Door veranderingen in het reglement bij de WRC verviel de klasse waarin Peugeot meedeed met dit model. Peugeot besloot toen de woestijnrally Parijs-Dakar te rijden met de auto. Tegenwoordig is de 205 Turbo 16 Rally 4WD een veel gezochte auto.

 FNL 1863 kopie

In 1986 kwamen ook de 205 Automaat en de 205 Cabriolet op de markt. Deze laatste was leverbaar als 1.4 CJ, 1.4 CT of als 1.6 CTi en uiteindelijk ook als 1.9 CTi, die meer dan 100 pk produceerde. In 1987 kwam de Peugeot 205 1.9 GTi op de markt, een 1905 cm³ motor met 130 pk. Dit sportieve model was zeer populair onder jeugdige autobezitters.

Eind 1987 kreeg de 205 zijn eerste facelift. Uiterlijk veranderden enkel de bumpers en het interieur kreeg een nieuw dashboard dat meer paste bij de andere modellen van Peugeot. In 1991 volgde een grotere facelift waarbij de richtingaanwijzers voor, de lichten achter, en de afwerking van de achterklep veranderd werden. Vanaf begin jaren negentig werd de 205 ook leverbaar als Turbodiesel.

 

Halverwege de jaren negentig besloot Peugeot de 205 te vervangen door twee andere modellen: de Peugeot 106 en de Peugeot 306. Het model zou in de modeljaren '95 en '96 uitlopen in één uitvoering; de Sacré Numéro, een naam waarmee de cirkel terug naar de introductieslogan werd gesloten. De klanten bleven de 205 echter trouw, en Peugeot continueerde het model tot en met 1998, in de uitvoeringen Génération en Forever. In september 1998 viel in Europa dan uiteindelijk het doek voor de Peugeot 205 en werd het model vervangen door de Peugeot 206, dat ook een succesnummer zou worden.

De 205 wordt zo goed verkocht dat gerust gesteld mag worden dat dit sterke nummer de toekomst van het merk Peugeot heeft gered. In Nederland werd de 205 geleverd van 1984 tot 1998 in talloze uitvoeringen: motoren van 45 tot 130 pk, versies van uiterst sober tot extreem luxe, of ongekend sportief. Productieaantal: 5.213.432 exemplaren.

 FNL 7683

Huidige situatie

 

Geen wonder dat de 205 (en dan vooral in de sportieve uitvoeringen) al gauw een schare liefhebbers voor zich weet te winnen. Hoewel een echte klassieker status pas vanaf februari 2008 voor de oudste 205jes van kracht is, zijn de 205 eigenaren al vrij snel begonnen zich te organiseren in allerlei clubjes.

Gelukkig heeft de PCN de uitdaging opgepakt en het 205-309 Register in het leven geroepen. Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.